Amerikanerne har oppdaget snus
Forrige uke rapporterte tobakksgiganten Philip Morris (produsenten av Malboro) at de har sendt ut hele 202 millioner bokser Zyn i USA – bare i første kvartal.

“Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work.” – Thomas Edison
God morgen👋 Det finnes 2 typer mennesker i verden: de som stirrer på seg selv i videosamtaler og de som lyver.
BØRSEN
Siste | 1 Dag | YTD | |
---|---|---|---|
OSEBX | 1 456.43 | 0.29% | 2.20% |
DOW | 40 113.50 | 0.05% | 5.71% |
S&P 500 | 5 525.21 | 0.74% | 6.06% |
NASDAQ | 17 382.94 | 1.26% | 9.98% |
BTC | 94 253.39 | 0.44% | 0.96% |
Markedet: Wall Street puster litt lettere etter at Trump (for en gangs skyld) valgte å roe ned både handelskrig med Kina og snakket om å kaste sentralbanksjef Jerome Powell. Resultatet? Børsene spratt opp igjen. Men festen er langt fra over: Denne uka kommer nøkkeltallene som kan avgjøre stemningen fremover. Fredag får vi Non-farm payrolls-rapporten – aka månedens viktigste tall – som avslører om bedriftene kutter folk eller biter tenna sammen, pluss oppdateringer på BNP og inflasjon. Samtidig skal Equinor, Apple, Amazon, Microsoft og Meta prøve å levere kvartalstall uten å snuble i tollkaoset. Buckle up.
NYHETER

🤖 Bahr satser 20 millioner kroner på AI. Advokatfirmaet vil gjøre det jussbransjen har snakket om i årevis, men slitt med å få til: faktisk bruke AI til noe fornuftig. Gjennom en eksklusiv avtale med Lovdata får Bahr tilgang til Norges juridiske skattkammer — og kobler det rett på et AI-verktøy som skal kutte tiden advokatene bruker på lovsøk og dokumentjakt. Men Bahr vet at AI alene ikke redder dagen. De har én regel: Ingen fancy tech uten gode data, sømløs integrasjon og advokater som faktisk gidder å bruke det. Hvis de lykkes, kan Bahr bli først i klassen på å levere mer juss på kortere tid — uten å gå på kvaliteten.
💉 Sprøyta menn (og kvinner) har ventet på: Et lite biotech-selskap kan være i ferd med å revolusjonere mannlig prevensjon: Contraline har utviklet ADAM, en injiserbar hydrogel som blokkerer sperm i opptil to år – uten hormoner, uten skalpell, og med lovnad om at det kan reverseres. Tenk «spiral for menn», bare med sprøyte i stedet for spiral. Foreløpige resultater fra første kliniske studie ser lovende ut, men spørsmålet alle lurer på er fortsatt ubesvart: hvor lett er det egentlig å skru av spermlåsen igjen? Hvis svaret er ja, kan ADAM bli en gamechanger i et marked der kvinner har båret mesteparten av ansvaret i over 60 år.
⛷️ Hva har Kong Harald, Pep og Jens til felles? Da Dag Even Tresselt lanserte Ubr i 2009, hadde han ett mål: å kle opp forretningsfolk uten at de så ut som de var på vei til skibakken. I dag rusler både Kong Harald, Jens Stoltenberg og Pep Guardiola rundt i de diskret minimalistiske, tekniske jakkene fra det lille norske merket som nå omsetter for over 100 mill. i året. Ubr har blitt go-to-jakka for politikere, finansfolk og fotballtrenere som vil se skarpe ut uten å rope høyt om det. Ingen store logoer. Ingen flashy design. Bare solide jakker — tekniske nok til å tåle en snøstorm og stilrene nok til å gå rett inn i et møte på Goldman Sachs. Nå sikter Tresselt mot verdens tøffeste motearena: New York.
VIDERE
Netflix har skjønt greia: Folk bruker undertekster selv om de hører helt fint — de bare vil få med seg hva som faktisk blir sagt. Nå lanserer de en ny type teksting: kun dialog, null mas om «[dyster musikk]» eller «[eksplosjon]».
Tesla starter priskrig: Tesla gir norske kunder 0 % rente på Model Y, landets mest solgte bil, som sparer kjøperne nær 100 000 kroner uten å røre prislappen.
Kristian Djuve har cashet inn 85 millioner på fem år ved å bygge Norges ledende fabrikk for ferdigregistrerte hylleselskaper – nå selger han majoriteten i Nytt Foretak og sikter mot Sverige med nye eiere på laget.
«Skam dere, Norge!» – Svensk redaktør fyrer løs mot Støre etter Trump-møte, og mener statsministeren var altfor forsiktig med å kalle Russland for angriperen i Ukraina.
AI har for alvor inntatt konsulentbransjen: Robothjelpere som McKinseys «Lilli» og BCGs «Deckster» gjør nå mye av rutinejobben — og tvinger selskapene til å tenke nytt om hvor mange konsulenter de egentlig trenger.
HANDEL

Amerikanerne har oppdaget snus
Nå har amerikanerne også fått smaken på posen under leppa.
Forrige uke rapporterte tobakksgiganten Philip Morris (produsenten av Malboro) at de har sendt ut hele 202 millioner bokser Zyn i USA – bare i første kvartal. Det er en økning på 53 % fra året før per FORTUNE.
Kort sagt: Snus har blitt et av USAs raskest voksende nikotinprodukter.
Nikotin for Zoom-generasjonen
Vape-markedet i USA har de siste årene blitt oversvømt av gråimport og uautoriserte produkter. Sigaretter har for lengst sett sine beste dager.
Inn kommer Zyn (tenk: Epok) – som nå har blitt adoptert av en voksende gruppe unge menn, særlig blant høyreorienterte og Gen Z-profesjonelle:
Snusen er luktfri og diskret (perfekt til Zoom-møter og åpne kontorlandskap).
Statussymbol på linje med Patagonia-vest og AirPods
FDA-godkjent for å kunne markedsføres lovlig (til forskjell fra mange vape-produkter)
Fun fact: Zyn-salget i USA har firedoblet seg siden 2022.
Null reklame, alt utsolgt
Philip Morris har knapt brukt penger på å markedsføre Zyn i USA. De har rett og slett ikke trengt det.
Etterspørselen har vært så høy at butikkhyllene har vært tomme i perioder. Nå har de investert over 800 millioner dollar i nye fabrikker i Colorado og Kentucky for å få fart på produksjonen.
Målet? Å fylle opp hyllene igjen innen tredje kvartal i år.
Snusen redder fremtiden
Zyn-eventyret er også kjernen i Philip Morris plan om å bli “smoke-free”. Innen 2030 skal to tredjedeler av omsetningen komme fra røykfrie produkter som snus og damp – ikke sigaretter.
Så langt ser det lovende ut:
Totalomsetning opp 5,8 % til 9,3 milliarder dollar
Røykfrie produkter opp 15 %
Aksjen opp 2 % etter kvartalsrapporten
Oppsummert: Amerikanerne har akkurat oppdaget det nordmenn alltid har visst – snus selger som hakka møkk.
ETCETERA
📆 På denne dagen: I 1947 setter Thor Heyerdahl og fem besetningsmedlemmer seil på flåten Kon-Tiki for å bevise at indianere fra dagens Peru kunne ha befolket Polynesia.
🚿 Dusjtanke: Det er sprøtt hvordan tidligere generasjoner var så avhengige av sigaretter at de hadde innebygde lightere i bilene sine.
🧐 Interessant: Laboratoriedyrkede tenner kan bli fremtidens tannbehandling.
DAGENS HANDEL

Tommy Hilfigers geniale (og småfrekke) PR-stunt
I 1985 var Tommy Hilfiger en nobody.
Han var ikke et moteikon. Ikke en merkevare. Ikke en fyr folk flest hadde hørt om.
Men det skulle endre seg — med ett (ganske cocky) stunt.
“Tommy who?”
På den tiden var Hilfiger en 34-åring med store drømmer og små resultater. Han hadde designet litt på si, men uten særlig gjennomslag.
Så han hyret en PR-guru ved navn George Lois. Lois var kjent for å tenke stort. (Han sto blant annet bak Esquire-coveret der Muhammad Ali ble portrettert som St. Sebastian, spiddet med piler.)
Lois sin idé for å lansere Tommy Hilfiger? En gigantisk billboard midt på Times Square.
På plakaten sto det:
THE 4 GREAT AMERICAN DESIGNERS FOR MEN ARE:
R____ L_____
P____ E_____
C_____ K____
T____ H_______
Ubeskjedent? Absolutt. Effektivt? 100%.
Kontrovers + nysgjerrighet = oppmerksomhet
Folk hatet det. Pressen kalte stuntet arrogant.
Moteeliten fnyste: Hvem er denne fyren som setter seg selv på linje med Calvin Klein?
Men folk snakket. Og nysgjerrige kunder begynte å sjekke ut den ukjente "T-en" på lista.
Salget gikk rett opp. Og viktigst av alt: alle visste plutselig hvem Tommy Hilfiger var.
Fake it till you billboard it
Hilfiger selv har sagt at han var usikker på ideen. Han syntes det var kleint å sette navnet sitt ved siden av gigantene.
Men som Lois svarte:
“Hvis du ikke har nerver til å gjøre dette, kommer du aldri til å bli en av dem.”
Tommy tok sjansen. Resten er fashion history.
Fun fact: Noen år senere ble Hilfiger så stor at han sponset artister som Aaliyah og Snoop Dogg — og var med på å definere ’90-tallets preppy hiphop-look.
Moralen? Noen ganger er den raskeste veien til toppen å sette navnet sitt der allerede etablerte folk står… og la resten av verden lure på om du hører hjemme der.
DAGENS BREV |